Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie Leśnictwo
Utworzenie Branżowego Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie Leśnictwo w branży leśnej przez partnerstwo Ministerstwa Klimatu i Środowiska – Technikum Leśnego im. Adama Loreta w Tucholi oraz Polskiego Związku Pracodawców Leśnych.
„Utworzenie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie Leśnictwo”, zostało złożone na konkurs „Utworzenie i wsparcie funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (BCU), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs)” organizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji.
W ramach opracowania uzasadniono zgodność przedsięwzięcia z celami programu operacyjnego, strategii na poziomie krajowym oraz regionalnym. W szczególności opracowanie studium miało na celu udowodnienie, że przyjęte rozwiązania w zakresie:
-
wykonalności projektu pod względem finansowym, technicznym, organizacyjnym, prawnym,
-
trwałości projektu,
-
racjonalności finansowej oraz społecznej,
-
potrzeb rynku,
-
ochrony środowiska,
są najlepsze z możliwych oraz najbardziej optymalne pod względem ekonomicznym.
Cel przedsięwzięcia
Celem głównym projektu jest wsparcie przygotowania kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w branży leśnej, poprzez utworzenie i wsparcie funkcjonowania Branżowego Centrum Umiejętności z dziedziny leśnictwa do 30.06.2026 i przeszkolenie 410 uczestników, w tym 115 uczniów, 250 osób dorosłych, 45 nauczycieli kształcenia zawodowego do 30.06.2026.
Następne cele wynikają z dualnego systemu kształcenia zawodowego, ściśle związanego z rynkiem pracy i z potencjalnymi pracodawcami. Sugeruje to możliwość rozbudowywania, bądź zmiany niektórych kompetencji i umiejętności dla uczniów o pojawiające się nowe wyzwania np. powrót do szerszego wykorzystania ubocznego użytkowania lasu, udział leśników w procesie wykorzystania arbomasy na cele energii odnawialnej czy też rozwój budownictwa drewnianego. Koncepcyjna zmiana modelu kształcenia przyszłych leśników podczas praktycznej nauki zawodu z modelu produkcyjnego na model związany z zarzadzaniem zasobami przyrody.
Partner
podmiot branżowy o ogólnopolskim zasięgu działania, co wynika ze statutu tego podmiotu:
Polski Związek Pracodawców Leśnych (PZPL) to organizacja działająca na rzecz przedsiębiorców leśnych, branży usług leśnych i szeroko rozumianego leśnictwa. PZPL to związek pracodawców, który zrzesza kilkudziesięciu przedsiębiorców w zakresie szeroko rozumianego leśnictwa. Do podstawowych celów Związku należy ochrona praw i interesów społecznych i gospodarczych Członków Związku oraz reprezentowanie ich wobec organów władzy, a także wobec zleceniodawców i kontrahentów. PZPL chce również m.in. oddziaływać na kształtowanie rozwiązań prawnych uwzględniających interesy zrzeszonych w Związku podmiotów, inicjować działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy w branży leśnej, a także tworzyć atmosferę społecznego zaufania do zrzeszonych w Związku podmiotów. Ważnymi zadaniami PZPL są również organizowanie i wspieranie kształcenia Członków w sferze ich działalności zawodowej oraz integrowanie zrzeszonych Członków.
Partner w przeciągu ostatnich 3 lat organizował szkolenia m.in. z następującej tematyki:
-
„Zarabiaj poza lasem – dywersyfikacja działalności firmy leśnej” – nabycie kompetencji związanych z aktywnym szukaniem nowych obszarów działalności biznesowej
-
„WINDYKACJA NALEŻNOŚCI W FIRMACH LEŚNYCH”
-
Odpowiedzialność pracodawcy i osób kierujących pracownikami w zakresie bhp
-
Koordynacja prac w lesie
-
Konsorcjum przy pracach leśnych – podział obowiązków i odpowiedzialności
-
Bezpieczna praca drwala.
Streszczenie przedsięwzięcia
Projekt zakłada stworzenie BCU przy Technikum Leśnym w Tucholi, które od lat zajmuje 1 miejsce w rankingach wśród techników leśnych. Planuje się uruchomienie głównej lokalizacji BCU na parterze internatu szkoły z ułatwionym dojazdem i dostępem z zewnątrz budynku (w tym dla os z niepełnospr. ruchową). Po przeprowadzeniu prac remontowo budowlanych powstanie zaplecze edukacyjne - m.in. sala wykładowa - ok 120 m2 wraz z dostępem zewnętrznym - taras, rampa wjazdowa oraz korytarzem ok. 60 m2 wewnątrz budynku (min. in. Sanitariaty, aneks kuchenny).
Kolejne pomieszczenia związane z funkcjonowanie BCU to pomieszczenie warsztatowe (ok. 50 m2) oraz wiata warsztatowa (ok. 60 m2). Pomieszczenia te wymagają remontu i adaptacji na potrzeby BCU oraz wyposażenia w sprzęt i urządzenia warsztatowe. Planuje się także modernizację terenu parkingu (ok 1000 m2), gdzie powstanie plac manewrowy i będzie możliwość realizacji szkoleń w warunkach terenowych.
Zakupione zostaną także niezbędne do stworzenia BCU sprzęty, m.in. wyposażenie warsztatów - Symulator naprężeń kłody, symulator maszyn leśnych, forwarder i harwester, symulator przyczepy leśnej: przyczepa z żurawiem, elektroniczny trenażer strzelecki, a także sprzęty TIK – m.in. laptopy, drony wykorzystywane w leśnictwie, itp.
W realizacji BCU główny nacisk zostanie położony na tworzenie i rozpowszechnianie wiedzy – m.in. nowatorskich materiałów edukacyjnych, nowych programów szkoleniowych, które będą upowszechniane między innymi szkołami leśnymi i innymi podmiotami m.in. poprzez platformy do zdalnego nauczania, czy autorską aplikację Szkoły „Leśnik”.
BCU rozszerzy działalność szkoły w zakresie współpracy między różnymi interesariuszami z branży leśnej – m.in. Lasami Państwowymi, Zakładami Usług Leśnych, a także przedstawicielami branż pokrewnych (np. drzewnej). Przedstawiciele BCU będą organizować m.in. spotkania tematyczne dla przedstawicieli branży, konkursy umiejętności branżowych, turnusy kształcenia dla młodocianych. Prowadzone będą stałe konsultacje kierunku rozwoju BCU z przedstawicielami Rady BCU – przedstawicielami Ministerstwa Klimatu, JST, innych szkół oraz przedsiębiorstw z branży leśnej.
Planuje się także organizacje szkoleń tematycznych dla 410 osób, dzięki czemu przedstawiciele branży i uczniowie zdobędą wiedzę przydatną na rynku pracy.
Partnerzy projektu posiadają wystarczające środki i zasoby oraz zdolność organizacyjną i doświadczenie do wdrożenia projektu. Nie ma zatem żadnego zagrożenia, co do stabilności prawnej, instytucjonalnej i finansowej projektu.
Podsumowanie przeprowadzonych analiz i ich wyniki wraz z rekomendacjami
Potrzeba realizacji przedsięwzięcia wynika przede wszystkim z braków kadrowych – braku wyspecjalizowanych pracowników w branży leśnej i konieczności dostosowania umiejętności i kwalifikacji pracowników i przyszłych pracowników do zmieniającej się branży leśnej. Zawody leśne (w tym t. leśnik i operator maszyn leśnych) należą do deficytowych w Polsce, stąd konieczność zapewnienia kadry dla tej branży. Leśnictwo obecnie podlega bardzo gwałtownym procesom zmian (m.in. informatyzacja, konieczność podejmowania działań niwelujących ryzyka klimatyczne, skokowy wzrost cen surowca drzewnego, powstające nowe specjalizacje – np. arborysta), stąd konieczne jest stworzenie miejsca, które będzie w stanie elastycznie dopasowywać ofertę szkoleniowo – edukacyjną do potrzeb rynku, ale także kojarzyć naukę (szkoły zawodowe i uczelnie) z biznesem.
Przedsięwzięcie będzie realizowane przez Technikum Leśne w Tucholi i PZPL na zasadzie partnerstwa. Zaangażowanie do stworzenia BCU Technikum Leśnego – państwowej jednostki organizacyjnej, podlegającej pod Ministerstwo Klimatu i Środowiska, której roczne wydatki sięgają ponad 11 mln zł, daje gwarancję sprawnej realizacji i rozliczenia projektu. Oprócz środków uzyskiwanych na działalność edukacyjną pochodzącą z MKiŚ, Technikum prowadzi także działalność odpłatną, która w 2021 osiągnęła wartość 1 058 111,30 zł, dzięki czemu jest w stanie zapewnić wykonalność ekonomiczno - finansową projektu, a w okresie trwałości BCU – ciągłość finansowania.
Włączenie wybranego w konkursie Partnera – Polskiego Związku Pracodawców Leśnych pozwoli na włączenie do BCU podmiotu reprezentującego biznes, firmy z branży leśnej, który zna problemy pracodawców, występuje w ich imieniu i może z ich perspektywy wskazywać kierunki rozwoju w BCU.
Po zrealizowaniu przedsięwzięcia, Wnioskodawca zobowiązuje się do zachowania trwałości proj przez min. 3 lata. W okresie trwałości przedsięwzięcia BCU będzie realizowało zadania zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Cały czas będzie prowadzona działalność związana z pozyskiwaniem środków zewnętrznych na prowadzenie działalności BCU. Działalność edukacyjno – szkoleniowa w okresie trwałości będzie opierać się na dalszym realizowaniu szkoleń dla poszczególnych grup docelowych, na dalszym upowszechnianiu stworzonych w ramach projektu materiałów dydaktycznych i edukacyjnych. Działalność integrująco-wspierająca w okresie trwałości będzie opierać się przede wszystkim na dalszym kojarzeniu poszczególnych aktorów trójkątów wiedzy - m.in. poprzez organizowanie spotkań tematycznych, uczestnictwo w konferencjach, stałych kontaktach z pracodawcami z branży leśnej, itp. Wnioskodawca przewiduje w okresie trwałości także możliwość odpłatnego udostępniania infrastruktury dydaktyczno-lokalowej na cele edukacyjno-szkoleniowe. Działalność innowacyjno-rozwojowa będzie prowadzona głównie przez upowszechnianie nowatorskich rozwiązań w kształceniu zaw. związanych z daną dziedziną – upowszechniane będą materiały szkoleniowe, założenia programowe do szkoleń, itp. Działalność doradczo-promocyjna będzie skupiać się na obecności BCU na platformie INFOZAWODOWE, m.in. poprzez zamieszczanie materiałów dotyczących danej dziedziny.
Zakres tematyczny szkoleń w projekcie
A. Operator maszyn typu harwester/ forwarder
Podmiot branżowy (PZPL) wraz z TL przygotuje i wystąpi do ministra właściwego z wnioskiem o włączenie co najmniej jednej kwalifikacji z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej) odpowiadającej na potrzeby danej dziedziny, do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Jednocześnie PZPL w ramach przedsięwzięcia podejmie wszelkie działania, przewidziane przepisami prawa, tak aby dla zgłoszonej kwalifikacji pełnić funkcję instytucji certyfikującej w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
1. Drwal/pilarz
2. Psychologia biznesu, prawo zam. publicznych, przygotowanie SIWZ, prawo pracy
3. Szkolenie w zakresie pierwszej pomocy (z opcją dostosowania do zawodu-stanowiska pracy)
4. Budowa i eksploatacja bezzałogowych statków powietrznych wykorzystywanych w leśnictwie
5. Szkolenie z zakresu pielęgnacji drzew
6. Strażnik leśny
7. Sygnalistyka
8. Pozyskiwanie drewna za pomocą maszyn typu Harwester
9. Koordynator w firmie leśnej - podstawowe zadania i funkcje
10. Zrywka drewna za pomocą maszyn typu forwarder